Vi danskere er snotforkælede

Publiceret 24-06-2016

KRONIK: Vi bliver nødt til at tage et personligt ansvar og lade være med at tro, at vi kan få alting i verden

Af Andreas Zacho, Bestyrelsesmedlem, Rødding Højskoles Elevforening

Kan I huske dengang, Danmark var et af de førende lande inden for økologi og bæredygtighed? Jeg har efterhånden svært ved det!

Vi plejede at være et land, folk så op til. De kiggede efter vores løsninger inden for bæredygtig energi og forsøgte at efterligne dem, så godt de kunne. Staten investerede i og støttede bæredygtige firmaer, vi fjernede afgifter på el- og hybridbiler og forsøgte i hver finanslov at fremme vores virke som bæredygtigt land.

Men hvor er vi nu? Hvad er gået galt? Afgifterne på elbiler bliver implementeret igen, tilskuddene til økologiske landmænd bliver fjernet, afgifter på frugt og grønt er højere end nogensinde, hvorimod du kan købe alkohol og sukker for en slik. Vilkårene for at producere økologisk kød og grønt bliver kun sværere, og vi kan uden omtanke overforbruge og skrotte madvarer på trods af, at vi er et af de lande i verden, der smider mest mad ud pr. person.

Frankrig har for nylig stemt for en lov, der gør det ulovligt for supermarkeder at smide mad ud, hvilket betyder, at alle velgørenhedsorganisationer får mulighed for at hjælpe de fattige og hjemløse. Hvorfor fik vi ikke den ide? Og endnu værre, hvorfor har vi ikke implementeret den lov, lige så snart vi hørte om den?

Velgørende organisationer mener, at de ville kunne give op til 10 millioner ekstra måltider til fattige og udsatte om året. Hvordan kan det ikke være en god ide? Det er ikke engang en lov, der vil koste noget at indføre i Danmark. Det er bare at tage beslutningen!

Frankrig havde desuden en bilfri dag i Paris, der var en kæmpe succes, og ikke længe efter blev det bestemt, at vi i København får en bilfri dag i 2016. Et par dage efter blev det foreslået, at den gamle by i København skulle være permanent bilfri. Det forslag blev begravet inden for et par timer nærmest uden diskussion, blandt andet med argumentet: hvad med beboerne i det område, der har bil? Bare lige for at udpensle forslaget: Vi snakker udelukkende om de små ensrettede gader i indre by, hvor der nærmest kun er plads til to cykler ved siden af hinanden og intet andet.

Som et åbent spørgsmål til alle københavnere: Hvad vil I helst: Have en indre by, der er fyldt med støj, forurening, billister der kører rundt i ring for at finde en parkeringsplads og taxa'er, der skal samle.