Højskoler hjælper teologistudier

Publiceret 09-10-2009

Af Højskolebladet

To højskoler, Rønshoved og Løgumkloster, er gået aktivt ind i at hjælpe teologistudierne, som de seneste år har haft dalende tilmelding både i Århus og København. Med kurser om eksistens, kristendom og kirkehistorie ønsker højskolerne at bidrage til, at teologistudierne igen bliver fyldte. Thure Kjærhus, forstander på Rønshoved Højskole siger til Kristelig Dagblad "Vi vil ligesom tidligere gerne være en fødekanal til Aarhus og Københavns Universiteter".
Universiteterne er da også taknemmelige for højskolernes initiativ, "Højskolerne har tidligere været en væsentlig fødekæde for de teologiske studier, og det er rart at se, at der trods højskolernes i disse år stadig er plads til et akademisk tilløb til det teologiske studium", siger Carsten Riis, dekan ved Det Teologiske Fakultet ved Aarhus Universitet til selvsamme avis.
De første kurser starter til foråret.