Ingen penge til højskolerne alligevel

Publiceret 04-11-2011

PENGE Regeringens finanslovsforslag for 2012 tilbagefører alligevel ikke besparelserne på højskolerne - trods løfter om det modsatte

Af Sara Peuron-Berg

I går blev det klart, at S-R-SF-regeringen ikke giver højskolerne de 55 millioner kroner tilbage, der forsvandt med Genopretningspakken fra 2010.

Niels Glahn, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, er ærgerlig. "Vi er frygtelig skuffede over, at de højskoler, som sidste år blev hårdt ramt, ikke får hjælp i 2012. Vi mener, at regeringspartierne løber fra det løfte, de har givet. Han henviser til et løfte, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini gav til Kristeligt Dagblad d. 15. juni forrige år, hvor hun lovede, at de 55 millioner kroner til højskolerne ville komme tilbage.

"Vi står med en finanslov med et underskud på 96 milliarder kroner. Derfor har vi måtte prioritere skarpt. Der har ikke været mange penge at rutte med, og derfor er der ikke blevet noget til friskoler eller højskoler i 2012", siger Antorini til Kristeligt Dagblad i dag. I modsætning til højskolerne og friskolerne er efterskolerne skrevet ind i regeringsgrundlaget. På finansloven får de 141 millioner tilbage.

Besparelserne har især ramt de højskoler, som overlever på deres korte kurser. De har oplevet en nedgang i antallet af kursister på grund af forhøjede priser.