Gyldne frugter

Publiceret 01-08-2012

Da Ernst Trier startede Vallekilde Højskole i 1865, var den selvforsynende med grøntsager. Grundet økonomi og regler for fødevaresikkerhed er det ikke længere muligt.

Af Amalie Vorting Kristensen

Men helt slut med selvforsyningen er det dog ikke. Til skolen hører en gammel æbleplantage, der nu genoplives.

"Vi går hele tiden og kigger på vores ti tønder land og tænker, hvor trænger der til en kærlig hånd, og det gjorde der i plantagen," siger forstander Torben Smith Hansen og fortsætter: "Vi spiser hver 15 kilo æbler om året, og 70% er fra udlandet, så der er også noget bæredygtighed i projektet."

Plantagen har både en historisk værdi med gamle forædlede sorter, og så er der mere almindelige danske æbler som fx Inger Marie. I plantagen findes også en helt særlig sort. "Vi har et Ernst Trier-æble, en sort han selv forædlede." Skolen arrangerede en arbejdsdag i plantagen, og selvom det regnede, kom der 30 deltagere. "De var meget entusiastiske, og nogle kom med den idé, at vi kunne bortadoptere træerne, så det gør vi til september. Så får man rettighed til at bruge træet, men er også forpligtet til at passe det."

Hortonom Maren Korsgaard instruerede deltagerne i beskæring af træerne og generel vedligeholdelse af plantagen. Hen over sommeren skal arbejdsgruppen fortsætte med at passe plantagen, og når æblerne er modne, bliver de til frisk most hos æbleentusiasterne Nonnetit.