Højskoler ændrer på ældres ensomhed

Publiceret 20-04-2015

Højskoler skaber relationer mellem ældre, der mangler nogle at dele livet med.

Tekst Nicolai Olsen/Foto Marie Ravn

Ensomhed blandt ældre er ikke ualmindeligt, men sådan behøver det ikke at være. Højskoleophold kan knytte bånd:

I vinteren 2013 begyndte to ældre damer, Connie Svenningensen og Anna Christensen, på et kort højskolekursus på Rude Strand Seniorhøjskole. De havde begge mistet deres ægtefæller og boede i samme område, men de kendte ikke hinanden. Da de fandt ud af, at de skulle på samme højskole, besøgte de hinanden, inden de skulle af sted, og de fulgtes sammen til Rude Strand. Højskolen blev før - selvfølgelig under - og lykkeligvis også efter en anledning til at mødes, for Connie Svenningensen og Anna Christensen holder stadig sammen og har fx arrangeret en fælles julefrokost med de andre kursister.