Underviser skaber eget fag

Publiceret 06-03-2015

Underviser på Engelsholm Højskole, Bodil Knutz, har skabt sit eget undervisningsfag, der skal udfordre de unges kreativitet og hjælpe dem med at tackle deres usikkerhed

Af Nicolai Olsen

"Kreativ Personlighed". Bodil Knutz er underviser på Engelsholm Højskole, og hun har selv udviklet faget, som hun underviser i: "Kreativ Personlighed". Her arbejder eleverne med deres selvforståelse, deres kreativitet, og de rykker ved deres trang til perfektionisme.

"Presset på de unge, at de skal gøre det hele så godt og skal hurtigt igennem systemet, er stort," siger hun.

Bodil Knutz mærker de unges usikkerhed. Hun fortæller, at de er usikre på fremtiden, og at især pigerne er mærket af usikkerheden. De er fx tit i tvivl om, hvorvidt de skal gå den trygge vej, hvor de kan tjene penge, eller den usikre kunstneriske vej, som deres hjerter banker for.

Kreativ og langtidsholdbar

Bodil Knutz var lige stoppet på et tidligere job, da hun blev spurgt, om hun ville arbejde på Engelsholm Højskole i et barselsvikariat. Det takkede hun ja til. For hende føles det ikke som et arbejde.

"Det er enormt spændende at arbejde med unge, der er så motiverede for at lære og udvikle sig," siger hun.

Ifølge hende har de unge et friskt syn på livet og har ikke tilpasset sig samfundets krav, men står midt i at skulle til det, og her ser hun, at faget kan gøre en forskel, så deltagerne bliver bedre til at træffe mere "langtidsholdbare beslutninger".

Tidligere har Bodil Knutz arbejdet med hårdt belastede unge i ungdomsskolen. Skiftet til højskolen karakteriserer hun som "udfordrende og spændende".

Blå Bog

Bodil Knutz, 48 år, lærer på Engelsholm Højskole

Udannelse: Beklædningdesigner, billedkunstlærer, kunstterapeut og meditationsinstruktør

Underviser i: Studiekredsen Kreativitet og Psyke