Den litterære rødstrømpe på Båring

Publiceret 02-03-2016

Aktiv feminist og højskolemor på Båring Højskole

Af Lars Thorkild Bjørn, Højskolehistorisk forening

'Højskoleverdenens fremragende litterat' blev hun kaldt, Jytte Grundtvig Engberg (1921-83). Det var først i hendes sidste år, at hun begyndte at bruge sit pigenavn som mellemnavn - Gentoftestudenten fra det kulturradikale hjem, der blev vakt af Røddingforstanderen Hans Lund. Som cand. mag. i dansk, engelsk og tysk var hun sammen med sin mand Johs. Engberg lærer på Askov i 11 år. I 1959 overtog de ledelsen af den nyoprettede Båring Højskole. Som aktiv feminist blev hun ikke højskolemor, men fuldtidslærer. Året efter blev hun valgt til bestyrelsen for Foreningen for Folkehøjskoler og Landbrugsskoler.

Jytte Engberg satte sine tydelige kvindepolitiske spor i litteraturundervisningen på Båring, men også i hele højskoleverdenen gennem sit stærke engagement som medredaktør for Folkehøjskolens Læsebog (1960) og 16. udgave af Højskolesangbogen.

For hende var højskolens mål at give eleverne "dannelse og duelighed for livet".