Nystartet højskole melder udsolgt to måneder før holdstart

Publiceret 13-11-2019

NYHED Under et år efter åbningen har Roskilde Festival Højskole fyldt forårskurset, der starter til januar.

Af redaktionen, foto: Daniel Hjorth

Der bliver endnu mere aktivitet i det urbane Musicon-område, når det næste elevhold på Roskilde Festival Højskole - højskolens andet forårshold - rykker ind efter nytår. Mere præcist fylder skolen nemlig værelserne med 96 elever, der fordeler sig fuldstændig ligeligt mellem kønnene med 48 piger og 48 drenge i alderen 18-32 år. Derudover flytter der 16 amerikanske udvekslingsstuderende ind fra DIS (Study Abroad in Scandinavia) for at sikre et internationalt udsyn i løbet af opholdet, skriver højskolen i en pressemeddelelse.

“Vi formår at tiltrække en virkelig bred gruppe af unge fra hele Danmark, men også elever fra Island, Norge og Sverige, der drømmer om at bygge fællesskaber omkring kultur, almen dannelse og ikke mindst festival”, lyder det fra Kirsten Ida Enemark, der er kommunikationsmedarbejder på Roskilde Festival Højskole, og som har mødt størstedelen af de kommende elever.

Roskilde Festival Højskole har seks hovedfagligheder, der på hver sin måde spiller ind i det store arbejde, der udgør Roskilde Festival. Samtidig rummer alle fagligheder en alment dannende dimension for højskoleeleverne.

“Vores blandede fagudbud med musik, ledelse, politik, maker, kunst og medier gør højskolen til en helt særlig smeltedigel for kreativ udfoldelse og tværfagligt samarbejde - og det tror jeg i høj grad, at de unge søger i højskolen som skoleform."

Kommunikationsansvarlig Aske Erbs Ørbæk, Roskilde Festival Højskole.

“Vores blandede fagudbud med musik, ledelse, politik, maker, kunst og medier gør højskolen til en helt særlig smeltedigel for kreativ udfoldelse og tværfagligt samarbejde - og det tror jeg i høj grad, at de unge søger i højskolen som skoleform. At vi samtidig ikke har eksaminer eller pensum giver eleverne mulighed for at prøve helt nye ting af i et trygt rum”, fortæller kommunikationsansvarlig Aske Erbs Ørbæk, der har været med på højskolens rejse helt fra den spæde begyndelse.

Roskilde Festival Højskole åbnede officielt i januar 2019.