Besparelser fjernes fra 2020

Publiceret 28-09-2019

Med regeringens finanslovsforslag kan højskolerne se frem til, at det årlige omprioriteringsbidrag på 2 procent vil blive fjernet fra 2020.

Regeringen vil stoppe den tidligere regerings besparelser på uddannelser, og vil derfor fjerne det årlige omprioriteringsbidrag på to procent på uddannelsesområdet fra 2020 og frem.

Det er gode nyheder for højskolerne, der har døjet med det forhadte omprioriteringsbidrag, der har kørt grønthøsteren hen over området siden 2016.

Der har hersket tvivl om, hvorvidt højskolerne – og de kunstneriske uddannelser, der også ligger i regi af Kulturministeriet – også slap for besparelserne frem over. Det er imidlertid nu bekræftet af kulturminister Joy Mogensen, at højskolerne også er omfattet, ligesom de kunstneriske uddannelser er det.

Finanslovsforslaget forventes offentliggjort i den kommende uge.