Lærer: "Jeg mener en masse. Men jeg vil bruge mine kræfter på højskolen"

Publiceret 22-10-2020

DEBAT Når der (til tider lettere hånligt) bliver efterlyst et synligt samfundsengagement fra os højskolemennesker, så mangler indsigten i, hvad det er, vi rent faktisk render rundt og laver.

Louise Krage

Af Louise Krage, lærer på Grundtvigs Højskole

Dyb indånding. Skulle jeg lade det passere igen? Eller for en gangs skyld markere mig? Endnu en gang kom det slidte tema på banen. I et opslag på Facebook i midten af september skrev Niels Kristian Troldborg polemisk: ”Er der overhovedet en højskole her i landet, der har en forstander eller nogle lærere, der er oprigtigt engagerede i, hvad der foregår i samfundet?”

I mine 15 år som højskolelærer er jeg blevet mødt med efterspørgslen et hav af gange. Hvor er højskolernes meningsdannere? Hvorfor blander I jer ikke i den offentlige debat? Hvor er I?

Og jeg har haft en snert af dårlig samvittighed – jeg burde jo nok – jeg er endda journalist – hvor svært kan det være? Fordi jeg forstår udmærket behovet for, at højskolebevægelsen skal være synlig, og at vi skal præge samfundsdebatten.

Enkelte af mine kolleger markerer sig af og til i den offentlige debat. Men samtlige af mine kolleger beskæftiger sig med vores samfund. Hele tiden. I fag, til morgensamlinger, ved foredrag, over frokosten.

Læs også: Kristian Jensen: "Højskolerne er politisk intetsigende. Og det er farligt"

I dette efterår har vi blandt andet diskuteret den nye samtykkelovgivning, det amerikanske valg, strukturel racisme, klima, flygtningepolitik, omskæring, alkoholisme, sexisme, genforeningen, mistrivsel og stress blandt unge, COVID-19 osv. Vi går på opdagelse i temaerne sammen med eleverne – undersøger og debatterer. Uden nødvendigvis at kende svarene og med mulighed for at tvivle, vove at se nuancer og blive klogere. Alle sammen.

Det kræver tid og kræfter at debattere

Jeg oplever, at højskolen er gennemsyret af samfundsengagement. Og jeg tror, at mine kolleger (formentligt lidt trætte) kan bekræfte, at jeg mener noget. Mener meget. Og hele tiden. Men jeg har truffet et valg. Et valg om at ikke at bruge mine kræfter på at skrive læserbreve og kronikker, blive inviteret i Deadline på DR2 og være synlig debattør, selvom det sikkert ville gavne både højskolebevægelsen og den enkelte højskole. Det kræver tid og kræfter.

Og jeg har set eksempler på højskolemennesker, der var så fremragende debattører, at de blev ædt af den store mediemølle, så der til sidst ikke var tid til eleverne og højskolearbejdet.

Mit valg handler om, at jeg vil bruge mine kræfter på min højskole. To gange om året træder der en kæmpe flok mennesker ind, som jeg – sammen med mine kolleger – skal hjælpe med at skabe et fællesskab. Jeg skal lære dem at kende. De skal lære mig at kende. Jeg skal undervise kvalificeret i mine fag. Have mange og lange samtaler med elever om livskriser og identitet. Jeg skal udvikle, planlægge, rejse, koordinere, tale, feste, lytte. Og så – fem måneder efter – en ny flok. Og forfra igen.

Det kræver kræfter. Mange kræfter. Og et stort engagement. Så når der (til tider lettere hånligt) bliver efterlyst et synligt samfundsengagement fra os højskolemennesker, så mangler indsigten i, hvad det er, vi rent faktisk render rundt og laver.

Jeg tror, at mine kolleger (formentligt lidt trætte) kan bekræfte, at jeg mener noget. Mener meget. Og hele tiden. Men jeg har truffet et valg.

Louise Krage

Jeg tænker tit på en oplevelse, jeg havde som 18-årig. Der skulle være folketingsvalg. Det var første gang, jeg kunne stemme. Jeg engagerede mig frådende i valget, gik til vælgermøder, fulgte med i nyhederne, debatterede skråsikkert med alt og alle. Undtagen min mor. Hun gad ikke. Hun satte sit kryds og det var det.

Og jeg var dybt fortørnet. Hun forklarede mig, at hun brugte alle sine kræfter på sit arbejde som jordemoder i Mødrehjælpen for de allermest udsatte unge mødre. Det var dér, hun kæmpede sine kampe og lagde hele sit engagement. Hun havde besluttet sig for at gøre en forskel i det nære. Jeg forstod det ikke dengang. Men det gør jeg nu.

Vi er dybt engagerede i samfundet

Jeg tror, at det er en del af forklaringen på, hvorfor så relativt få højskolemennesker markerer sig i den offentlige debat. Vi knokler for at gøre en forskel i det nære. Vi er ikke meningsdannere. Men vi bruger al vores tid på at danne mennesker og udvide deres horisonter, så de kan danne deres egne verdensbilleder. Måske ligefrem blive meningsdannere.

Læs også: Endegyldigt farvel til fyrtårnene

Så svaret til Niels Kristian Tromborg og alle andre, der spørger, om højskolemennesker er oprigtigt engagerede i vores samfund, er et utvetydigt JA. Vi er dybt engagerede i, hvad der foregår i samfundet. Vi går på opdagelse i det dagligt.

Men hvis vi skal lykkes med det, der er vores egentlige projekt – at danne mennesker, skabe fællesskaber, udvide horisonter og være tilstede sammen med de mennesker, der træder ind på højskolen – så må vi noget så kedeligt som at prioritere. Det har jeg gjort. Samtidig med at jeg hepper på dem, der har overskuddet til at synliggøre højskolernes samfundsengagement. Det er vigtigt og sejt.

Vi er ikke meningsdannere. Men vi bruger al vores tid på at danne mennesker og udvide deres horisonter, så de kan danne deres egne verdensbilleder. Måske ligefrem blive meningsdannere.

Louise Krage

Men nu må I have mig undskyldt – jeg har ikke tid til at mene mere nu, for jeg har en samtale med en elev, der kæmper med depression. Derefter skal jeg undervise i radio, hvor vi er ved at lave en podcastserie, der handler om NGO'er, der arbejder med sport som middel til demokratiseringsprocesser i udviklingslande. Og så skal jeg have en samtale med en elev, der kæmper med en spiseforstyrrelse. Og derefter klæde om til aftenens koncert, hvor alle skal komme udklædt i en særlig farve. Lærerne kommer i hvidt og med UV-maling i hele hovedet.

Jeg elsker mit arbejde. Og jeg håber, at jeg gør det så godt, at jeg sætter spor i mine elever. Spor, de kan bære med sig videre ud i det samfund, de skal ud og være aktører i.

Blå bog

Louise Krage

Født i 1976.
Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole.
Har tidligere arbejdet på Danmarks Radio og Radio24syv.
Ansat på Grundtvigs Højskole siden 2005, hvor hun pt underviser i radio og podcast.
Bor i København med sin mand og fire børn.