Ny højskole-podcast ude: “Giv os i dag vort daglige bøvl”

Publiceret 23-06-2021

NYHED Ny podcast tager lytteren med på opdagelse i højskolebevægelsens idé, opgave og praksis. Podcastens to værter – de tidligere højskolelærere Jonas Møller og Sofie Buch Hoyer – tager sammen med spændende gæster fat i alt fra de store begreber og historiske perspektiver til pædagogiske dilemmaer og det daglige bøvl, som en højskolehverdag er fyldt med.

Sofie Buch Hoyer og Jonas Møller foran Grundtvigs grav ved Køge Ås. Graven spiller en særlig rolle i podcastens første afsnit.

Af redaktionen

Det har altid været bøvlet at holde højskole – og den dag det ikke er det, er det ikke højskole!

Det er udgangpunktet for podcasten “Giv os i dag vort daglige bøvl”, der tager lytteren med på opdagelse i højskolebevægelsens idé, opgave og praksis.

Podcastens to værter er Jonas Møller og Sofie Buch Hoyer, der er henholdsvis pædagogisk konsulent i FFD og redaktør på Højskolebladet. De er begge tidligere højskolelærere.

I hvert program taler de med interessante højskolepersoner og diskuterer forskellige temaer – for eksempel: Hvad er der blevet af højskolebevægelsens gamle fyrtårne? Findes de stadig? Skal de findes? I første afsnit kan du blandt andet møde Christian Hjortkjær fra Silkeborg Højskole og Louise Krage fra Grundtvigs Højskole.

Udover at belyse højskolepædagogiske perspektiver og bringe Højskolebladets artikler ud på nye og mere levende måder introducerer “Giv os i dag vort daglige bøvl” i hvert afsnit lytteren for én af de nye sange i Højskolesangbogen.

“Giv os i dag vort daglige bøvl” er produceret af journalist Mikkel Poulsen og er et forsøg på at formidle aktuelle og relevante højskolespørgsmål på andre platforme end gennem det trykte højskoleblad.

Podcasten er et samarbejde mellem Højskolebladet og Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD), og den henvender sig til FFD’s medlemmer og Højskolebladets læsere foruden samarbejdspartnere og andre med interesse for højskole, pædagogik, dannelse og uddannelse.

Du kan høre første afsnit af podcasten ved at klikke på boksen øverst i artiklen.

God lytning!