Højskolerne tager skraldet

Publiceret 01-08-2012

REPORTAGE Højskoleprojektet ”Clean Out Loud” på Roskilde Festivalen vil have fællesskab og miljø ind i de unges bevidsthed. Det er en måde at synliggøre højskolernes værdier i en aktuel debat. Men ideen om fællesskab kæmper en hård kamp mod alkohol, dovenskab og lavstatus i skrald

Af Sara Peuron-Berg

Solen skinner, høj musik dunker i ørene. der lugter af tis, og støvet sidder i det uvaskede hår. H øjskolebladet er taget til Roskilde festival for at se nærmere på højskoleinitiativet "Clean Out Loud", der forsøger at hjælpe med at løse og arbejde med samfundets affaldsudfordringer.

I Campingområde P ligger "Clean Out Louds" fællesområde. Der ligger ikke ét eneste stykke skrald og flyder i modsætning til resten af festivalen. Nogle unge slapper af i solen på nogle sort- og grønmalede bogstaver, mens musik drøner ud af en blomsterdekoreret højtaler. "Vi har reserveret et område til folk, hvis de har bidraget med en idé eller et projekt, som har en kreativ vinkling på skrald. Der er fx nogle, der har spillet stomp-koncert, nogle har sunget om skrald, og så har vi haft en jukebox, hvor man betalte med skrald. I går havde vi et kæmpe karneval og kørte rundt i lejrene. Vi måtte give op til sidst, fordi bilen var fyldt med skraldeposer," fortæller Sarah Staalhøj. Sarah var med til at udvælge de indkomne ideer og forslag.

Fællesskab er et vigtigt ord i projektet. Ideerne skal ikke bare handle om skrald og være kreative, men det er vigtigt, at det inddrager andre gæster for at undgå, at det bliver en lille lukket fest, og alle kan være med. "Vi kunne godt tænke os, at det gav fællesskabsfølelse og ejerskab," fortæller Sarah. "Vores lejre og camps er for alle, men det er selvfølgelig mest interessant for efterskoler og højskoler, fordi det tit er svært at få et område til 100 mennesker, som gerne vil bo sammen. Og så har de tiden på skolen til at lave et projekt sammen.

Miljøbevidsthed eller fest

En af de skoler, der har sendt et forslag ind og vundet en camp, er fra en musikefterskole. De har lavet en kæmpe korkoncert på scenen i fællesområdet, om mandagen. Vi får lov til at besøge deres lejr. Line Pandrup på 17 år, som er campleder og fik skolen tilmeldt, viser rundt.

Line ved godt, at det er startet som højskoleprojekt. "Man kan selvfølgelig se på bannere rundt omkring, hvor der står, at de er fra en eller anden højskole, men det er ikke, fordi vi tænker så meget over det." Hun fortsætter: "Hvis man ser en eller anden højskole, hvor der sker noget spændende, så besøger man den, men ellers ikke. Der er nogle af dem, jeg godt kunne finde på at tjekke ud, når jeg kommer hjem. Men nej, det bærer ikke præg af højskole som sådan. Fællesskab er jo også efterskoleværdier. "

Lejren er nu ikke særlig ren. "Vi har skraldesække, der går rundt et par gange om dagen. Nogle gange ser her mega rent ud, og så går der lige et par timer. Det kan man bare ikke undgå her. Noget af det kommer udefra. Men der er desværre også nogle af os, der smider det. De ved godt, hvad de er gået ind til, men nogen smider det alligevel og tænker 'det er bare mit telt' og smider det ude foran." Og det er da også pladsreservationen, der trak efterskoleeleverne til mere end bæredygtigheden og ejerskabet. "I starten handlede det mest om, at vi skulle have en teltplads. Efterfølgende har vi haft møder om det på skolen om, hvad vi kan gøre for at holde vores plads ren. Det er så ikke helt lykkedes - når folk bliver fulde og sådan," forklarer Line. "Det er ikke alle, der interesserer sig så meget for det."

Mentalitetsændring kræves

"Clean Out Loud" er kun et af mange tiltag på festivalen om miljø og affald. "Roskilde har en hel afdeling for renovation. Vi prøver i stedet at lave en mentalitetsændring, hvor folk kommer til at tænke på skrald uden at se det som noget negativt eller en sur tjans."

Lines lejr viser, at det virkelig er en mentalitetsændring, der skal til. På vej tilbage støder vi på to unge festivalmedarbejdere, der har den føromtalte sure tjans. De prøver at rydde op i en stor bunke mudder fyldt med dåser, flasker, papir og andet skrald. De synes bestemt ikke skrald er sjovt. De har kun taget jobbet for at få en billet, og der var ikke andre jobs tilbage. At gøre skrald sjovt tvivler de på vil gøre deres arbejde overflødigt. Unge vil altid smide skrald, mener de. De er her for at høre musik - ikke smide dåser i skraldespanden.

Uanset om det mindsker festivalens udgifter til skraldehåndtering er "Clean Out Loud" et godt bud på et højskoledrevet initiativ, der gør det, kulturministeren og højskolerne selv efterlyser. Nemlig synliggør højskolerne i en aktuel debat og aktiverer de unge til at deltage i forhold til at løse samfundets problemer. Om projektet kommer igen næste år afhænger af Roskilde Festival.