Notits: Når kunsten møder brugeren

Publiceret 04-08-2008

Når kunsten møder brugeren

Af Højskolebladet

Megen samtidskunst kan virke fremmedgørende på beskueren - og frastøde i stedet for at tiltrække museumsgæster. På Brandts i Odense har man taget konsekvensen af den udvikling og viser sig i stedet fra en endog særdeles gæstfri side. Elever fra kunstskoler landet over - herunder højskoler - inviteres til at sende et værk ind til en konkurrence.

Et kriterium for at deltage i konkurrencen er, at man modtager undervisning i et eller flere billedkunstneriske fag, og at man som kunstner stadig er amatør. Et andet er, at det indsendte værk skal tage udgangspunkt i et af de værker, der vises på museet, deraf projektets titel "Inspired by…". Projektet er blevet til i samarbejde med Victoria & Albert Museum i London, der gennem flere år har gennemført lignende projekter.
Leslie Ann Smith, der er leder for Brandts formidlingscenter, ser frem til at modtage bidrag til konkurrencen. "Det handler om at flytte grænser både udadtil og internt. Det er ambitionen ikke at gøre det til en vanskelig akademisk disciplin at gå i dialog med kunstværkerne".