Notits: Højskolemand bag ny forening

Publiceret 05-09-2008

Af Højskolebladet

Skal man kunne udføre ceremonier som begravelse og navngivninger uden Guds indblanding? Det mener en nystiftet forening, der er grundlagt af en gruppe af mennesker med højskolelærer Lars Andreassen fra Egå Ungdomshøjskole. Humanistisk Samfund kalder foreningen sig, og den vil tilbyde verdslige ceremonier til dem, der ikke føler sig hjemme i kirken.

Forbilledet finder man i sær i Norge og Sverige, hvor lignende foreninger har stor succes. Ideen er at tilbyde sekulære ceremonier, der bygger på humanistiske værdier som tolerance, respekt, tolerance og lighed, udført af en uddannet celebrant. Der skal være et alternativ til de religiøse ceremonier, således at religionen skal være et aktivt tilvalg. Lars Andreassen, der sidste år udgav bogen "Det virkelige menneske" sammen med en af medstifterne, Dennis Nørmark, er idehistoriker.