Notits: Tvivl på højskolen

Publiceret 05-09-2008

Af Højskolebladet

Studerende, der er i tvivl om de har valgt det rigtige studie, skal på højskole. Det er ingen hemmelig, at frafaldet på de danske universiteter er enormt - og et højskoleophold kan måske være med til at give afklaring til tvivleren. Et storstilet seminar blev afholdt i slutningen af august på Løgumkloster Højskole i samarbejde med Syddansk Universitet. Her var temaet "Trim din studietvivl. Time out til afklaring af dine fremtidsplaner".

Grundideen er, at de problemer, som universiteterne kæmper med i forhold til frafald, har højskolerne arbejdet med i årevis. Med andre skal projektet undersøge forholdet mellem dannelse og uddannelse. Hvordan kan universiteterne blive bedre til at løse problemerne med frafald - og hvilken rolle kan højskolerne spille i den sammenhæng? Bestyrelsesmedlem for Løgumkloster Højskole Gertrud Iversen siger om initiativet "Det er et fælles projekt, der skal klargøre, om det faktisk er, som vi har en fornemmelse af: nemlig at dannelse og uddannelse gensidigt er afhængige af hinanden."