Debat: Holdeplads for arbejdsløse?

Publiceret 13-02-2009

Beskæftigelsen er på vej ned. Skal højskolerne igen være holdeplads for arbejdsløse? Højskolebladet har spurgt formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Helga Kolby Kristiansen
8 skarpe fra Charlotte Kjærholm Pedersen

Af Charlotte Kjærholm Pedersen

8 skarpe fra Charlotte Kjærholm Pedersen

01
Tror du højskolerne går en god tid i møde de næste par år?
Ja det tror jeg. Jeg er meget optimistisk på højskolernes vegne. Over de sidste 5 år har vi haft stigning i elevtallet, og der er ikke noget der tyder på, at det ikke vil forsætte.

02
Traditionelt har højskoler klaret sig godt, når der er lavkonjunktur. Hvordan kan det være?
Når der er lavkonjunktur, så dæmper man jo farten lidt. Man får tid til at stoppe op og tænke over, hvilke muligheder man har. Fx når man skal vælge, hvilket studie eller job man skal påbegynde. Der er det jo oplagt at tage på højskole. Derudover påvirker den økonomiske situation også vores måde at tænke på. Man overvejere lidt nøjere, hvad det er, man vil, og hvad det er, man kan.

03
Flere arbejdsløse er lig med flere på højskole. Er du enig?
Det er lidt svært at stille sådan op, synes jeg. Det kommer jo an på, hvilke arbejdsmarkedsreformer, som kommer. Det er jo helt tydeligt, at dengang vi havde den store ungdomsarbejdsløshed, kom der flere elever på højskolerne. Om den arbejdsløshed
vi er på vej ind i, giver større ungdomsarbejdsløshed, er tvivlsomt. Men jeg tror da, at det er tegn til flere højskoleelever.

04
Allerede nu har FFD's bestyrelse talt om muligheden for, at dagpengemodtagere igen skal kunne få finansieret et højskole-ophold. Er det noget, der skal arbejdes målrettet på fremover?
Det vi har snakket om, er, at vi vil følge dette område, og se hvad der sker inden for feltet. Højskolen er jo en rigtig god mulighed for dagpengemodtagere. Der vil højst sandsynlig blive tale om en større grad af omskoling, for arbejdsløsheden kommer næppe til at gælde på alle områder.

Nogle steder vil der fortsat komme til at mangle hænder. I omslagsperioder plejer højskolerne at være rigtig gode. Et højskoleophold kan således være engod mulighed mellem gymnasiet og videregående uddannelse, og så mellem et job og en ny uddannelse.

05
Risikerer man ikke, at højskolerne bliver til endestation for nogle mennesker, der egentlig ikke gider være der?
Det er da en stor udfordring at undgå, at højskolerne bliver et sted, hvor man kommer, fordi der ikke er andet at lave, og hvor man bare kan blive opvartet et par måneder, for så bare at ryge videre i systemet. Der er det vigtigt, at højskolerne holder fast i fokus om højskolens idealer.

06
Hvordan synes du man skal løse det?
Ved at holde fokus på højskolen. Selvom der kommer flere elever ind af døren, bør man ikke slække på kravene til eleverne. Og bare fordi der kommer flere elever, bør det ikke være grundlag for, at højskolerne forvandles til en sovepude.

07
Bliver man som lærer ikke træt af at undervise elever, som kun er der, fordi de er nødt til det?
Nu arbejdede jeg også på højskolen dengang, hvor vi havde den store ungdomsarbejdsløshed, og der var lange ventelister. Jeg husker det som en tid, hvor eleverne var en mere blandet flok, end de er i dag men ellers var langt de fleste, ligesom nu, meget engagerede. Selvfølgelig var der nogle elever, for hvem livet var gået i stå og som havde brug for et spark og ekstra hjælp. Men det var en tid, hvor de fleste var meget opsat på at bruge deres højskoleophold til komme videre bagefter, om ikke andet så hvordande kunne tackle den store ufrivillige fritid. I dag består højskolerne primært af unge, der laver en pause mellem gymnasiet og en videregående uddannelse.

08
Når krisen engang er overstået, hvad skal højskolerne så finde på?
Højskolerne skal blive ved med at være højskoler. Der vil stadig være brug for højskolerne i det danske samfund som et sted, hvor det personlige og det fælles perspektiveres. Der vil stadig være nogle, der har brug for et meningsfyldt frirum, som et højskoleophold kan tilbyde.