Notits: Højskole er ikke kun for sjælen

Publiceret 13-02-2009

Efterhånden kan man vel nærmest sige, at det er sundt at tage på højskole - ikke bare for dannelsens og oplysningens skyld, men også i fysisk forstand. Ikke alene findes der adskillige sundhedshøjskoler, hvor man kan tabes sig og lære at leve sundere, flere skoler vægter nu også det økologiske aspekt højt, når der skal købes ind til madlavningen.

Af Højskolebladet

Nu har Krogerup Højskole taget skridtet fuldt ud, og serverer kun mad, der er lavet af økologiske råvarer. Forstander Rikke Forchammer siger om valget: "Det har været oplagt for os at vælge den økologiske vej. Dels fordi, at Aarstiderne er vores naboer, dels fordi det er sunde og lækre råvarer. Derudover vil vi gerne blande os i nutidige debatter om bæredygtighed og klimaforandring. Det er vores pligt som højskole i forhold til dannelse og oplysning af vores kursister." Rikke Forchammer pointerer dog, at hun har fuld forståelse for, at ikke alle højskoler har mulighed for at omlægge deres køkkener "Vi har et rigtig godt naboskab, og det ville næsten være dumt ikke at udnytte det".
/cp