Højskoler i fremgang

Publiceret 10-06-2009

Af Højskolebladet

Nu kan det efterhånden ikke komme som en overraskelse: De danske højskoler oplever generelt en fremgang i elevtallet. På skolernes lange kurser er stigningen i antallet af elever i forhold til sidste år 3-4 procent. Tallet dækker dog over store forskelle. Enkelte skoler har stadig vanskeligt ved at tiltrække elever, mens andre bare vokser og vokser.

Også de korte sommerkurser fortsætter med at være populære. Siden midten af 90erne har der været en stigning på 40 procent i antallet af tilmeldte til de korte kurser. Det svarer til, at der nu hvert år er mellem 40 og 45.000 kursister, der tager en uge eller to på et af de mange tilbud, højskolerne udbyder.