Spildte markedsføringskroner

Publiceret 10-06-2009

En undersøgelse fra Undervisningsministeriet viser, at folkehøjskolerne samlet bruger 26 millioner kroner om året på markedsføring. Mange penge, når det tidligere er blevet påvist, at mange højskoleelever vælger højskole ud fra, hvad der netværk af venner og familier anbefaler.

Af Højskolebladet

Hvis man spørger PR og Marketingschef på Gymnastikhøjskolen i Ollerup Rune Bille, er det da også begrænset, hvad de bruger på marketing. Han bekræfter i stedet, at de fleste elever er endt på skolen pga. anbefalinger fra nogen, de kender. "De fleste af vores elever kommer fra gymnastikmiljøet, hvor man i forvejen kender skolen, fordi ens familien eller venner har gået her. Derfor har vi ikke det store marketingbudget"

Derudover fortæller han: "I længden vil vi bruge flere penge på annoncering på nettet end i diverse blade. Vi tror, at det er dér, at vores målgruppe søger informationer og når vi spørger vores elever, om de har lagt mærke til annoncering i ungdoms- og uddannelsesbladene, får vi sjældent et positivt svar."