Højskolerne stærkt repræsenteret i nyt udvalg

Publiceret 19-05-2009

Undervisningsministeriet har netop nedsat et folkeoplysningsudvalg. Udvalget, som har været på tegnebordet
et stykke tid, består af forskellige personer, som gennem deres virke har med folkeoplysning at gøre.

Af Højskolebladet

Højskolerne er stærkt repræsenteret med både formand for FFD Helga Kolby Kristiansen og Ane Kollerup, som er tidligere elev på Testrup Højskole og del af FFD's bestyrelse. Ane Kollerup fortæller: "Jeg synes, det er rigtig godt, at højskolerne er så stærkt repræsenteret, for det er et af de steder, hvor folkeoplysningen finder sted i dag. På højskolerne foregår der en demokratisk dannelse, hvor man tager ejerskab i forhold til relevante problematikker, man bliver stillet over for". Og netop det er en fordel, mener Ane Kollerup: "I udvalget skal vi finde ud af, hvordan man bedst engagerer folk og får dem til at deltage og tage ansvar i samfundet - og det er jo netop det, højskolerne er gode til."