Højskole Uden alder

Publiceret 12-04-2010

Bygninger i Haslev, som indtil i vinters husede Haslev Udvidede Højskole, er måske på vej til at blive overtaget til videreførelse af højskoledrift

Af Højskolebladet

Måske opstår en nye højskole ud af Haslev Udvidede Højskoles aske. Den 1. marts holdt skolen åbent hus for interesserede købere, og til trods for, at skolens ledelse havde været nervøs for, at ingen dukkede op, var der flere interesserede, der var mødt op for at inspicere skolens bygninger. En af køberne ønsker at drive højskole i bygningerne, dog under nye forudsætninger, da skolen ikke vil have et religiøst værdigrundlag, ligesom at undervisningsprofilen ændres. Navnet på den nye skole er Højskole Uden Alder.

Henrik Vilsbøll, manden bag projektet, fortalte, at ideen er at skabe en højskole, hvor alder ikke er det afgørende, men derimod mennesketyper. På det grundlag vil han skabe rammerne for fællesskab, visdom, forundring og begejstring.

Købet er dog ikke afgjort endnu, da flere viste sig interesseret, og gruppen bag Højskolen Uden Alder mangler to millioner, som skal bruges til at vedligeholdelse af skolen og lønninger, indtil den planlagte åbning i januar 2011.