Færre tager sabbatår

Publiceret 12-08-2010

Af Højskolebladet

Færre unge forventes i år at tage sabbatår, viser en ny undersøgelse lavet af Gallup. Omkring en tredjedel af alle unge, som afslutter en ungdomsuddannelse i år, vil gå direkte i gang med en videregående uddannelse. Blandt mændene drejer det sig næsten om halvdelen, mens lidt flere kvinder benytter sig af et sabbatår. Her er det ca. 30 %, der går den direkte vej.

Det stemmer godt overens med Københavns Universitet, som gennem de seneste mange år også har oplevet, at gennemsnitsalderen ved studiestart er faldet. Gennemsnitsalderen er faldet en måned fra 1998 til 2008.

Studiechef på Københavns Universitet, Claus Nielsen, fortæller, at han mener, at det er på grund af, at hele optagelsessystemet
på universiteterne er lavet om. Så når det ikke giver mange ekstra chancer at tage på højskole eller andet som kvalificerer til kvote 2, benytter man sig ikke af det, dernæst at hvis man bruger for mange sabbatår, mister man muligheden for at gange sit karaktergennemsnit med 1,08.

Lars-Henrik Schmidt, idehistoriker og forskningsdirektør på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole vurderer, at der også handler om en samfundstendens, som handler om at være målrettet og effektiv.
/cp