Ventelister på flere skoler

Publiceret 11-01-2010

Skolernes lange kurser, som starter i januar, er fyldt op flere steder

Af Højskolebladet

Faktisk melder adskillige skoler om ventelister, hvor interesserede kursister kan skrives op. Blandt andet skriver Midtjyllands Avis, at skolerne i det midtjyske, Silkeborg Højskole, Ry Højskole og Performers House, har fyldte hold eller er få kursister fra det.

Den nye højskole, Performers House, var sidste år forår truet af lukning pga. røde tal på bundlinjen, men overlevede heldigvis. I dag kan de melde om 50 tilmeldte, hvilket er det højeste i skolens relativt korte historie. Silkeborg Højskole har også fyldt skolen op med 120 elever, og man skal tilbage til 1990'erne for at finde tilsvarende tal, mens Ry Højskole regner med et fyldt hold, som de er ganske få tilmeldinger fra på nuværende tidspunkt.

Også Århus Stiftstidende kan fortælle om succes. På Testrup og Idrætshøjskolen i Århus er der nemlig også fulde huse og en venteliste til de ivrige. Testrup har endda udvidet og har nu plads til 120 elever, men kan stadig melde om venteliste.

Til Århus Stiftstidende fortæller Niels Glahn, generalsekretær for Foreningen for folkehøjskoler (FFD), at det skyldes to ting. Ifølge ham er det igen er blevet ok at holde et sabbatår mellem en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse og pointerer derudover, at målgruppen blevet større.