Højskolerne tilbage til kulturministeriet

Publiceret 03-10-2011

Højskolerne får ikke alene en ny minister. De får også et nyt ministerium. Indtil i dag hørte højskolerne under Undervisningsministeriet - nu rykker den ministerielle administration af højskolerne over til Kulturministeriet.

Af Højskolebladet

Den radikale højskolesøn og kaospilot, Uffe Elbæk, indtog i dag Kulturministeriet som ny minister.

Højskolerne mister dog ikke helt den ministerielle forbindelse til det formelle uddannelsessystem. I regeringsgrundlaget, hvor højskolerne figurerer et enkelt sted, står der således om indførelsen af en ny fleksuddannelse:

"Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der indføres en fleksuddannelse med skræddersyede uddannelsesforløb, hvor den unge kan gennemføre moduler indenfor ungdomsuddannelser, produktionsskoler og højskoler mv., der tilsammen skal udgøre en fuld ungdomsuddannelse."