Farvel til fitness

Publiceret 26-04-2012

Når de sidste livsstilskursister afslutter deres ophold på Samsø Højskole i slutningen af april, bliver det også en afslutning i større skala.

Af Amalie Vorting Kristensen

Livsstilshøjskolen ændrer kurs og relancerer sig selv.
"Jeg har lyst til at brænde alle vores fitnessmaskiner på gårdspladsen uden for skolen den 2. maj - og måske gør jeg det," griner forstander Claus Kjær Brandstrup. For med den nye profil skal fokus væk fra en individuel livsstilsændring og decimalvejning af kost og krop, og i stedet rettes mod en bredere folkesundhed.

"Vi kan ikke længere stå inde for den form for adfærdsregulering, som man groft sagt kan betegne livsstilsintervention som," siger forstanderen.

"Sundhedsudfordringerne i samfundet er eksploderet, og vi tager nu fat på udfordringerne på samfundsniveau ved at danne et eksperimenterende højskolerum med rig mulighed for og forventning til kursisterne om at sætte en ny sundhedsdagsorden," fortsætter han.

Samsø Højskole lancerer tre nye linjer, The Human Project , The Mindfull Body og The Outdoor Challenger , hvor refleksion og projektledelse er værktøjer til at arbejde med sundhed på samfundsniveau.

Ud med decimalvægte og fitnessmaskiner og ind med folkesundhed. Så må tiden vise, om det bliver nødvendigt med bål og brand på gårdspladsen.