Indvandrere skal tvinges på højskole

Publiceret 06-08-2012

Af Højskolebladet

Står det til folketingsmedlem Esben Lunde Larsen (V), skal indvandrere kunne tvinges på højskole. Det siger han til Kristeligt Dagblad:

"Folk skal jo opdage værdien af et højskoleophold, før de kan få det ind under huden. Nogle gange må man bruge tvang i en bedre sags tjeneste, selvom det ikke tiltaler mit liberale sindelag. Vi beder dem også om at lære dansk, selvom danskhed er hjertets tilslutning, som Grundtvig sagde. Det tvinger vi dem også til."

Forslaget møder dog ikke den store opbakning fra Højskolerne, der ikke mener, at højskole og tvang rimer på hinanden.

Heller ikke i Lunde Larsens eget politiske bagland er der begejstring at spore. Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby understreger over for Radioavisen, at det ikke er Venstres politik: "Højskole og tvang er to umage størrelser," siger hun.