Ni hao!

Publiceret 01-08-2012

”Ni hao.” Sådan siger man ”hej” på kinesisk. Dronning Margrethe modtog den kinesiske præsident Hu Jintao og hans følge på 200 embedsmænd og erhvervsfolk, da han besøgte Danmark for at lave handelskontrakter.

Af Amalie Vorting Kristensen

Omtrent samme tid modtog forstander Finn Berggren på Gerlev Idrætshøjskole også en kinesisk delegation. De kom fra det store idrætsuniversitet Xian Physical Education University, og også her skulle der underskrives en kontrakt.

Aftalen er, at et større antal studerende inden for det næste studieår skal på højskole i Gerlev. De skal gå på linjen "International Leader's Education", hvor de skal lære dansk idrætspædagogik samt idéen om "Idræt For Alle", hvor man også aktiverer andre end de hurtigste og de bedste.

"Vi har de sidste fire år arbejdet på en aftale, der havde et tilfældigt men positivt sammenfald med det kinesiske statsbesøg. Vi har længe haft mange internationale studerende fra Europa og Asien. Vi vil gerne udbrede vores idrætspædagogik og lære fra os, men højskoleoplevelsen er det vigtigste. De følger jo et almindeligt forløb," siger forstander Finn Berggren.

Udvekslingen går også den anden vej. "Elever fra linjen 'Idrætsakademiet', der er et studieforberedende forløb, har for nylig været på studietur til Kina og vendte meget entusiastiske tilbage," fortæller forstanderen, som nu er klar til at modtage elever den anden vej.