Invitation til møde om bæredygtighed

Publiceret 15-10-2012

INVITATION Vestjyllands Højskole inviterer til to dage med erfaringsudveksling, oplæg og foredrag om bæredygtighed og økologi

Af Jeppe Langkjær

Den 22. og 23. oktober står i bæredygtighedens tegn, når Vestjyllands Højskole slår dørene på for "Nordisk møde for glokale omstillingscentre", der er et samarbejde mellem nordiske folkehøjskoler og organisationer. Mødet på er det første i en række tiltag til at sprede den bæredygtige tankegang både lokalt og globalt støttet af Nordisk Råd.

Programmet består af foredrag, oplæg, debat og virksomhedsbesøg. Bl.a. vil Karen Touborg, politiker og departementchef hos Grundfos Management A/S fortælle om "craddle to craddle"-metoden, mens jordbrugsteknolog Erik Frydenlund vil tale om "mere kulstof i jorden mindre co2 i luften".

Det overordnede formål er dog erfaringsudveksling. Således vil politikere, embedsmænd, nordiske højskoler, foreninger, borgere og organisationer deltage i mødet og komme med input til konkrete handlingsmuligheder. Birtha Toft, foregangskvinden for initiativet på Vestjyllands Højskole, siger: "Vi flytter ansvaret ved at tale om, hvad der sker i verden, men vi skal handle selv, også i det små. Der er virkelig meget vi kan gøre. Dette er en unik mulighed for at møde 'de store' aktører, som også handler i det små."

Det er gratis at deltage i mødets foredrag, debat osv., men vil man spise med, koster det kr. 100 pr. måltid. Tilmelding senest den 19. oktober på tlf.: 96753777 eller kontor@vestjyllandshojskole.dk