Af Sara Peuron-Berg
"I folks egen bevidsthed, ledere i organisationer og medarbejdere, så er tillid nice-to-have, ikke need-to-have," udtaler Nina Kenney, der arbejder med at udvikle tillidsbaseret ledelse i danske og internationale virksomheder. Hun er direktør og partner i FranklinCovey, der netop har offentliggjort en helt ny undersøgelse om tillid i organisationer.
Undersøgelsen er udført af AB Analyse blandt et repræsentativt udsnit af danskere i arbejde i august 2012. Den viser, at for 90% af medarbejderne har tillid stor betydning for samarbejdet på arbejdspladsen. Alligevel har 10% kun i lav grad tillid til deres chef, mens 41% stoler på deres chef i nogen grad. Undersøgelsen viser desuden, at vi generelt har højere tillid til kollegaerne, nemlig 57%. Sammenlignet med vores generelle tillid til andre mennesker, er det tal dog også lavt.
Gunnar Lind Haase Svendsen, der arbejder med social tillid på Syddansk Universitet mener, at en af forklaringerne på tallene kunne være retorikken på arbejdspladsen. "Man får ikke talt direkte med og ærligt til hinanden. Der ligger nogle skjulte dagsordener og nogle uklare magthierakier. Når vi fx beder en kollega om noget, laver vi omskrivninger eller 'skøn tale', der gør det svært at sige nej."
tillid er god økonomi
For Nina Kenney bekræfter tallenene dog alligevel en høj grad af tillid. "Tilliden til systemet er under pres, men er stadig meget høj. Men min pointe går på, at vi skal bruge bevidstheden om det, vi har." Nina understreger, at tillid er en økonomisk ressource, fordi det motiverer medarbejderne og gør dem trygge. Derved stiger deres vilje til at investere sig selv i arbejdspladsen. "Hvis vi arbejder i en kultur, der generelt har høj tillid, kan man gøre det til en konkurrencemæssig fordel, også på sin arbejdsplads, fordi der er en økonomi i at have høj tillid."
Ifølge hende har vi haft en tendens til at lave regler for alle efter laveste fællesnævner, men det belaster vores systemer og produktivitet. "Jeg vil gerne have tillid til alle, men lad os gøre det på det niveau, hvor det hører til. Ikke bare de to ekstremer: enten total kontrol eller frit slag på alle hylder," forklarer Nina Kenney. I stedet må vi kigge anderledes på vores måde at kontrollere på. I stort og småt. Det kan fx ikke være nødvendigt at sætte ens leder Cc på alle mails.