Wir sind Berliner

Publiceret 31-10-2012

Søndag den 7. oktober slog Berlin Höjskole dørene op for sine allerførste kursister

Af Jeppe Langkjær

60 danskere havde fundet vej til et hotel i bydelen Schöneberg, hvor højskolen har sin foreløbige base. De optog dermed alle pladser på de to ugekurser "Berlin 1920-2020" og "Magt og afmagt i Berlins facader".

Endnu fungerer Berlin Höjskole som et almennyttigt anpartsselskab, men det er skolens klare målsætning at overbevise kulturminister Uffe Elbæk og Folketingets resterende 178 medlemmer om, at den kommende revision af højskoleloven skal muliggøre etableringen af en permanent højskole i Berlin efter dansk forbillede.

"Berlin er Europas kulturhovedstad, og mulighederne for en kulturelt orienteret højskole er enorme her. Samtidig tror vi på, at den danske højskolemodel er et fremragende redskab til at skabe kulturudveksling og åbne en kulturel port mod Europa," lyder det fra en af initiativtagerne Asser Amdisen, der er tidligere forstander på Ryslinge Højskole.

Det er således ambitionen, at Berlin Höjskole, udover at fungere som levende højskole, skal udgøre et samlingspunkt for dansk kulturudveksling med Tyskland, ligesom den skal åbne døren for danskere til den dynamiske, kreative og mangfoldige storby Berlin.