Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Badehotel

Den tidligere Ærø Højskole, der lukkede i 2010, genopstår nu som badehotel. Bygningerne var oprindeligt bygget som badehotel i 1850. Ejendoms investor Alexander Lindhardt og hans familie har brugt to år på at renovere de slidte bygninger og genskabe den gamle ånd.

Elevtilstrømning

Det nye forstanderpar Erik Back og Margit Skov Pedersen på Børkop Højskole har lagt stilen om med flere nye linjer, bl.a. en adventurelinje. Det har resulteret i næsten 40 tilmeldte elever til efterårsholdet.

Klagesvar

Rønshoved Højskole har klaget over Gråsten avis' usandfærdige påstande om dårlig økonomi og faldende elev-tal. Højskolen havde i 2011 et overskud på 674.000 kroner. Pressenævnet har nu påbudt Gråsten Avis at trykke en kendelse, der afviser påstandene.

Navnedåb

Egmont Højskolens nye rehabiliterings-og vandtræningscenter er nu både døbt og klar til ind-vielse 1. november. Navnet "Vandhalla" blev kåret som vinder i en konkurrence ud af 185 forslag fra elever, ansatte og andre. Forslags-stilleren er Bertil Sidenius, der har været lærer på højskolen siden 1998.

Kina

I disse dage er en gruppe dansere fra Gymnastikhøjskolen i Ollerup inviteret til Kina som led i et uddannelsessamarbejde, bl.a. finansieret via støtte fra EU.