En snert af Erasmus

Publiceret 29-08-2013

Højskolerne skal tjene livsudfoldelsen - uden dog at miste respekten for de erhvervsmæssige færdigheder, mener Bertel Haarder

Af Bertel Haarder

For noget tid siden (efteråret 2011, red.) kunne man her i bladet læse en dialog mellem Jørgen Carlsen og Stefan Hermann. Jørgen Carlsen ramte plet med ordene om, at højskolen "skal være båret af en interesse i at tjene livsudfoldelsen". Det ville både Grundtvig og Holberg nikke til.

Men der er i Jørgen Carlsens hårde ord om uddannelsernes ligegyldighed måske en snert af Erasmus og en manglende respekt for Rasmus Bergs broder, Jakob, der repræsenterer de erhvervsmæssige færdigheder. Det skriver jeg, selv om jeg om nogen har blik for uddannelsernes begrænsninger - og højskolernes særlige
mission.

Jeg savner også hos Jørgen Carlsen lidt af det, der er kernen i min nye bog om højskolen, som desværre blev overset af anmelderen her i bladet: Nemlig højskolens rolle som opbygger af den moralkapital, uden hvilken vort velfærdssamfund ikke kan hænge sammen. Jævnfør, hvad professor Jørn Henrik Petersen har sagt for nylig om den sag.

Læs Herman og Carlsens dialog her og her .