Jelved i Politiken: Højskolerne har svigtet globaliseringen

Publiceret 09-08-2013

Højskolernes har svigtet, når det kommer til det globale og europæiske engagement. Det siger kulturminister Marianne Jelved i et større interview i Politiken i dag

Af Andreas Harbsmeier

"Jeg synes, at folkehøjskolerne har svigtet i forhold til de udfordringer, som  samfundet står over for," siger Marianne Jelved på forsiden af Politiken i dag .

I et større interview inde i avisen giver Jelved udtryk for sin store veneration for de danske højskoler, men kommer samtidig med en markant opfordring: "Højskolerne skal være bedre til at genopfinde sig selv i den globale tidsalder."

"Jeg har gjort gældende, at folkeoplysningen også må  handle om vores europæiske identitet, for vi er også europæere. Her har jeg oplevet højskolefolk sige: 'Hold det væk fra mig! Det er den danske identitet, vi bekymrer os om'," siger hun videre.

Jelveds kritik møder ikke forståelse hos forstander på Rønshoved Højskole, Thue Kjærhus: "Marianne Jelved har misforstået noget meget afgørende omkring det  grundtvigske. Forudsætningen for at kunne blive international er, at man er  forankret i sit eget," siger han til Politiken.

På en række andre højskoler er man imidlertid fuldt indforstået med nødvendigheden af et internationalt engagement. Noget man allerede arbejder med.

FFD's formand og forstander på Silkeborg Højskole, Helga Kolby Kristiansen, tager Jelveds opfordring som en positiv udfordring:  "Jeg tager det som en tillidserklæring, at Jelved tror, at højskolen kan skabe medborgerskab, der rækker ud over landets grænser. Vi er også del af et samfund, der har meget svært ved at skabe engagement omkring det europæiske," siger hun til Politiken.