Naturromantiker på Kalø

Publiceret 01-08-2013

"Jeg vil tage højskolen med ud i naturen," siger Steen Ulnits, ny forstander på Højskolen på Kalø

Af Højskolebladet

Steen Ulnits overtog 1. juni forstanderposten på Højskolen på Kalø efter Søren Iversen. Steen er uddannet fiskeribiolog fra Aarhus Universitet og har stor erfaring inden for friluftsliv og naturfag. Hans helt store interesse er fluefiskeri, og med fiskestangen over skulderen har han rejst verden tynd som journalist, fotograf og foredragsholder.

Højskoleverdenen er dog ikke helt fremmed for ham, idet Steen i en årrække har afholdt fiskerikurser på både Vestjyllands Højskole og den nu lukkede Samsø Højskole. På Kalø er han udset til at bevæge skolen i en ny retning, hvor kompetencerne inden for sprogundervisning kombineres med en stærk naturprofil.

"Jeg vil tage højskolen med ud i naturen - eller naturen med ind på højskolen, om man vil. Fx i vores sprogundervisning, hvor natur som regel er en luksus for de flygtninge og indvandrere, vi har. Men skal de lære Danmark at kende, skal de også lære den danske natur at kende. På den måde er jeg naturromantiker og vil gerne modvirke den måde hvorpå, det moderne menneske fjerner sig fra naturen," fortæller Steen Ulnits om sine nye opgaver som forstander.