Højskoleundergrund

Publiceret 28-02-2013

En mere eller mindre hemmelig forening forsøger af sætte højskolen på dagsordenen i Aarhus og omegn

Af Maj Kirkegaard

Foreningen Højskolejuntaen, som huserer i Aarhus, har eksisteret siden 2005. Den består af tidligere højskoleelever med drive og flair for at stable arrangementer på benene. Juntaen har, ifølge idégrundlaget, det selverklærede og prisværdige mål at udbrede kendskabet til højskolebevægelsen og styrke fællesskabet mellem tidligere højskoleelever på tværs af skolerne.

Foreningens økonomi beror på projektmidler og på en masse frivillige kræfter. Juntaen er organiseret med en bestyrelse, Centralkomiteen ,og resten af medlemmerne, Folkeforsamlingen-alle sammen tidligere højskoleelever.

I og med foreningen styres på frivillig basis, munder arbejdet ikke ud i kontinuerlig offentlig aktivitet. Dog er den interne aktivitet i høj grad levende, da foreningens medlemmer mødes hver måned d. 8. på Grundtvigs fødselsdato til blandt andet filmaftener, julestue og Tour de Brun Bodega ."Nogle gange er det bare en kaffeklub, andre gange får vi bare verdens bedste ide - så gør vi det!," udtaler Stine Mathiesen, Juntesse af Højskolejuntaen, om foreningen. Senest er juntaen, efter adskillelige opfordringer, tilbage d. 3. marts med arrangementet Tømmermændsbanko, hvor du kan pleje dine tømmemænd på en grå søndag omgivet af ligesindede højskolefolk.