Johannes Engberg

Publiceret 28-02-2013

NEKROLOG Kjeld Krarup mindes højskolemanden Johannes Engberg

Af Kjeld Krarup

"Hvis du har administrative spørgsmål, så ring til Johs. Engberg, Båring Højskole." Sådan var rådet, da jeg ung og uerfaren begyndte som forstander på Egå Ungdoms-Højskole i 1970. Det viste sig at være et godt råd.

I 1969 var der kommet en ny tilskudslov og i 1970 en ny betingelseslov - dén, som vi kaldte Højskoleloven. Engberg arbejdede meget aktivt og var en kapacitet på det administrative område. Han var i stand til bådeat være højskoleforstander i Båringogengagere sig intenst i skoleformens interesser. På grund af hans indsats i lovgivningsarbejdet var hans viden på området meget stort. Dertil kom interessen for højskolebevægelsen, som kom alle til gode. Det var helt naturligt i slutningen af 1960'erne og i 1970'erne at ringe til Båring og tale med Engberg og sekretær og regnskabsfører, Helle Nørregaard, for at få råd og vejledning. Altid hjælpsomme.

Da jeg i foråret 1984 afløste ham i ministeriet, gav Engberg mig Håndbog i N.F.S. Grundtvigs Skrifter, bd. 1-3. I den vil du finde det værdigrundlag, som du kan bygge dit arbejde på, sagde han til mig. Og han havde ret.