Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Indvielse i Vrå

Vrå Højskole indviede i slutningen af april to spritnye værelsesfløje. Byggeriet, der løb op i 15,1 mio. kroner, giver skolen 22 ekstra værelser.

Boseis grønne profil

Idrætshøjskolen Bosei halverer varmeregnskabet. Som et led i en større satsning på nedbringelse af energiforbruget har skolen nemlig erstattet en ældre naturgasfyret kedel med et træpillefyr.

Solceller m.m. i Odder

Også på Odder Højskole satser de på grønne løsninger. I starten af maj indviede skolen således sit nye solcelleanlæg, som producerer el nok til 10-15 parcelhuses årsforbrug. Anlægget er en del af en større om- og tilbygning til ti mio., som også omfatter en helt ny elevfløj, ny elevcafe, ny park og en ny livescene med et veludstyret lydstudie.

Ny kunstlinje på Engelsholm

Engelsholm Højskole styrker sin kreative profil med oprettelsen af den nye linje FormLab; et formlaboratorium for materialerne glas, keramik, gips og beton. Eleverne på FormLab kommer til at arbejde med et bredt felt af anvendelsesmuligheder for materialerne - lige fra design af brugsting til arkitektoniske komponenter, skulpturer og udsmykninger.

Mere overskud

I sidste blad berettede vi om overskud på Brande, Krogerup og Ry Højskole. Nu følger flere skoler trop. Således har Idrætshøjskolen i Sønderborg, Vestjyllands Højskole, Askov Højskole og Højskolen Snoghøj for nyligt alle præsenteret positive årsregnskaber for 2012.