Peter A.G. hædret med Den Folkelige Sangs Pris

Publiceret 11-06-2013

ÅRSMØDE På Højskolernes årsmøde fik Peter A.G. overrakt Den Folkelige Sangs Pris på 25.000 kr. for i musik og tekst ”ikke at sætte livet på stand by, men lade det udfolde sig i en altfavnende åbenhed både indadtil og udadtil - til gavn og glæde for både én selv og andre”

Af Andreas Harbsmeier

I forbindelse med prisoverrækkelsen på Højskolernes årlige generalforsamling på Askov Højskole, motiverede Jørgen Carlsen, forstander på Testrup Højskole,bl.a. overrækkelsen til Peter A.G.  med formuleringen: "Der har hele vejen igennem været noget djærvt, ufordærvet, vestjysk bonderøvsmentalitet over Gnags - ingen fims, ingen fine fornemmelser, ingen halvdekadent caféattitude, men heller ingen halm i træskoene."

I Højskolesangbogen findes en enkelt sang fra 60-årige Peter A.G.'s hånd - nemlig
Gnags-klassikeren Danmark fra pladen Plads til begejstring (1986).

Den Folkelige Sangs Pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i
Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen er på 25. 000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg, som i år bestod af Ditte Rønn-Poulsen fra Den Rytmiske Højskole i Vig, Jutta Bay fra Gymnastikhøjskolen i Ollerup og Jørgen Carlsen fra Testrup Højskole.