Højskole på islandsk

Publiceret 31-10-2013

Til foråret 2014 ser Islands første højskole nogensinde dagens lys

Af Jeppe Langkjær

Med et testforløb på fire uger i marts og april skal folkene bag Island første højskole, LungA School, prøve konceptet af.

Skolen er vokset frem af den snart 14 år gamle kunstfestival LungA, da nogle af grundlæggerne ønskede at udvikle og styrke kulturlivet i den lille østislandske by Seydisfjördur i endnu højere grad. Skolen vil således primært tilbyde en lang række kreative fag, og kunstnere med forbindelse til festivalen vil blive tilknyttet som lærere.

Projektet startede for alvor i 2010, og de sidste tre år er tiden gået med formulering af værdigrundlag, udvikling af pædagogiske idealer og fastlæggelse af undervisningsforløb. Arbejdet tog fart, da skolen i december sidste år modtog støttemidler fra det islandske uddannelsesministerium. For et halvt år siden blev LungA School så oprettet som selvejende institution, og der arbejdes nu sammen med ministeriet på udformningen af en separat lovgivning for højskoler på Island.

LungA School vil primært have til huse i det lokale community center, der indeholder bl.a. sportshal, spisesal og teatersal. Andre af byens faciliteter vil også blive taget i brug: Fx vil både stålværkstedet og et gammeldags trykkeværksted blive brugt som undervisningslokaler, mens eleverne vil bo på henholdsvis Seydisfjördurs hotel og et vandrehjem.