Redningsmand til Ribe

Publiceret 26-09-2013

Ungdomshøjskolen ved Ribe har fået nye forstander. Valget er faldet på Niels Henrik Jermiin Nielsen

Af Højskolebladet

Efter en tid på oprørt hav har bestyrelsen for Ungdomshøjskolen ved Ribe nu fundet kaptajnen, der atter skal føre skolen sikkert i havn. Niels Henrik Jermiin Nielsen er således ansat som ny forstander pr. 1. oktober.

Den 49-årige jyde stiftede første gang bekendtskab med højskolen som elev på Rødding Højskole og har siden ad flere omgange lagt vejen forbi højskoleverdenen - dels som lærer på Seniorhøjskolen, Nørre Nissum og dels som konsulent for Rødding Højskole. Derfor var han heller ikke i tvivl, da stillingen blev slået op: "Det var en nem beslutning at søge jobbet. Jeg har altid ønsket at slutte min karriere som højskoleforstander."

Niels Henrik kommer til Ribe med en bred erfaring og nye idéer. Med en baggrund fra statskundskab har han arbejdet med demokratiudvikling i Kosovo
og konfliktløsning på Sri Lanka, ligesom han også har været spindoktor for tidligere undervisningsminister Tina Nedergaard. Og der blæser også allerede friske - og med tiden forhåbentlig mildere - vinde over Ribe. "Skolen har før kørt med tre linjer, og det ændrer jeg til fem faggrupper. Det bliver fortsat med musik, friluftsliv og kunst, men jeg tilføjer linjerne 'Globalt udsyn og indblik' samt 'Livets værktøjskasse'. Jeg ser frem til at starte det hele op fra bunden, og jeg er sikker på, at ungdomshøjskolen går en sund fremtid i møde," fortæller den nye forstander.