Finanslov: Højskolerne overset igen igen

Publiceret 28-08-2014

Højskolerne skal fortsat kigge langt efter tilbageførslen af genopretningsmidlerne i det nye finanslovsforslag. Formand for Folkehøjskolernes Forening, Lisbeth Trinskjær, ser en holdningsændring: Regeringen ønsker ganske enkelt ikke at prioritere højskolerne

Af Julie Melgaard Smidt

Det nye finanslovsforslag bød ikke på den lovede tilbageførsel af besparelserne på højskoleområdet fra 2011, hvor den tidligere regering beskar tilskuddet til de korte højskolekurser. En besparelse, der i 2014 beløber sig til 28 millioner kr., og som politikerne sagde, de ville annullere, inden de dannede regering.

Den daværende socialdemokratiske uddannelsesordfører Christine Antorini udtalte blandt andet i juni 2010, at "hele den del af genopretningsplanen, der har med uddannelsesområdet at gøre, annullerer vi. Derfor kan vi også love, at de 55 millioner pr. år, kommer tilbage til højskolerne."

Formand for Folkehøjskolernes Forening, Lisbeth Trinskjær, kigger dog på tredje år stadig langt efter millionerne. I et debatindlæg i Politiken, rettet til Helle Thorning-Schmidt og Margrethe Vestager, siger hun:

"Vi må konkludere, at der er tale om et decideret holdningsskifte. I ønsker tilsyneladende ganske enkelt ikke at føre pengene tilbage til de korte højskolekurser . Det ville aftvinge respekt, hvis det blev sagt ligeud."

Læs hele debatindlægget

Læs Højskolebladets artikel om sidste års finanslovsforslag