Af Andreas Harbsmeier
Ferie - 1954
Sommerkursuskataloget anno 1954. Klassisk dansk sommer med vand, blå himmel og en sund pige.
Poesi - 1961
I 1961 skulle sommerkursister lokkes til med denne silhuet af to unge mennesker. Udtrykket er lyrisk og roligt.
Rundkreds - 1968
Tidens mere kollektivistiske tænkning slog også igennem i højskolernes markedsføring. Den cool modernistiske arkitektur signalerer også, at højskolerne er helt med fremme på beatet.
Fællesskab - 1973
Håret er langt, og det er vanskeligt at se forskel på lærer og elev - eller mand og kvinde for den sags skyld. På forsiden af højskolernes katalog fra 1973 er den ligeværdige samtale i fokus.
Frederik hvem? - 1992
I 92 var 80'erne vist stadig ikke forbi. I hvert fald ikke i tøjstilen. "Frederik" var et magasin, der skulle skaffe flere elever til højskolerne. Om det lykkedes vides ikke. Men udtrykket er ikke helt tidløst i sin mildest talt lidt kitchede omgang med Grundtvig.
Ud af buret - 1998
Hverdagen er et bur, som man forlader, når man tager på højskole. Man taler nu direkte til den unge "du", og højskolen er en flugt fra den daglige trummerum.
@nus-tegneserie - 2001
I dette år var en del af det samlede markedsføringsbud fra Folkehøjskolernes Forening en tegneserie udformet som en mailkorrespondance mellem en højskoleelev og hans kammerat. En alternativ måde at fortælle den personlige udviklingshistorie på.
Hvad? - 2003
Helvede er gentagelsen. Nye elever skulle lokkes til med Haiku-digte og filosofiske referencer. "Helvede" er den daglige trædemølle, højskolen må så være det modsatte - altså himlen. Måske ligger der også et lille opgør med Kierkegaard, der skrev: "Der hører ungdom til at håbe, ungdom til at erindre, men der hører mod til at ville gentagelsen." Kampagnen mødte en del kritik, både internt og eksternt for på den ene side at være for bombastisk, på den side delvist uforståelig.
Bliv en succes - 2004
"Vi danner din succes" lød payoff 'et på en fælles kampagne fra 2004. Kampagnen mødte megen kritik internt, fordi succes og dannelse i samme sætning ikke var god tone visse steder i højskolekredse. Elevtallet var dalende, og det kunne kampagnen ikke ændre på.
100 km/t - 2006
Højskolerne præsenterer sig selv som alternativ til den lige vej gennem uddannelsessystemet. Man er i opposition til den gængse vej. Højskolen skal understøtte den enkeltes evne til ikke bare at blive en del af systemet.
Fælles payoff - 2007
I 2007 lanceres et nyt fælles payoff "Det du ikke lærer andre steder". Højskolen er et alternativ til "andre steder", men payoff'et siger ikke meget om, hvad det så er, man lærer.
Ned i græsset - 2008
Hvordan fremstiller man højskolelivet i billeder? Svaret har ofte været glade mennesker på en græsplæne. Således også i 2008, hvor den glade pige ruller i græsset. Det er livsglæde, frihed - og måske også fritid.
Find det, du er god til - 2010
I 2010-kampagnen er alternativtanken væk igen med payoff'et "Find det, du er god til." Nu er individet i centrum, og højskoleopholdet er led i den personlige udviklingsproces.
Kendisser - 2012
Kendte mennesker og personlige historier trækker folk til. Det er også tanken bag den seneste fælles kampagne i højskoleregi. Højskolen var det sted, hvor de fandt det, de var gode til.