Nyt med småt

Højskolebladets små, hurtige nyheder

Af Højskolebladet

Højskolejubilæum

Den finske folkehøjskole fejrede sit 125 års jubilæum i januar. Således blev den første skole grundlagt i 1889 i Kangasala - i de følgende 10 år så 20 skoler dagens lys. I dag findes der i Finland 90 højskoler, som årligt byder velkommen til 11.500 elever.

Billigere og bedre varme

De har gjort en god investering på Den Skandinaviske Designhøjskole. Med indkøbet af et nyt biofyr nedbringer de ikke blot CO2-udledningen markant - de sparer også hele 60% om året på varmeregningen. Det svarer til ca. 450.000 kroner. Dermed kan de 1.4 millioner, fyret har kostet, allerede være tjent ind om tre år.

Sangkonkurrence

Landbrugets Kulturfond har udskrevet en sangkonkurrence. Opgaven lyder: Skriv en moderne sang om landbrug komplet med tekst og melodi. Det er på tide med fornyelse, mener fonden, der stiller 30.000 kroner i udsigt til vinderen.

Fodboldsamarbejde

Nordjyllands Idrætshøjskole har indgået et samarbejde med fodboldklubben Fortuna Hjørring. Det skal for Fortunas vedkommende gerne udmønte sig i nye talentudviklingsmuligheder for piger, der er fyldt 18 år, mens NIH håber at tiltrække flere kvindelige elever med fodboldinteresse