Anne Linnet hædret med Den Folkelige Sangs Pris

Publiceret 23-05-2014

På højskolernes årsmøde fik Anne Linnet overrakt Den Folkelige Sangs Pris på 25.000 kr. for i musik og tekst bl.a. ”at turde udlevere sig selv. Turde vise sin sårbarhed og sin styrke og synge om råt begær og forfinet længsel.”

Af Andreas Harbsmeier

I forbindelse med prisoverrækkelsen på højskolernes generalforsamling på Gymnastikhøjskolen i Ollerup på Fyn motiverede Else Mathiassen, forstander på Vestjyllands Højskolen, overrækkelsen til Anne Linnet, bl.a. med formuleringen:

"Anne Linnet kan fange sit publikum med sin guitar og sin sang. Hun er en kunstner, der kan fylde kæmpe koncertsale og optræde i små kirker, skrive operaer, filmmusik og kormusik. Inspirere andre - ikke blot musikere, men også andre kunstarter - med sin kunst. Skrive musik og tekst til andre.
Krop og ånd er til stede gennem alle værker, og livet udtrykkes til fulde i sangene.

Med prisen følger en check på 25.000 kr.

Den Folkelige Sangs Pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen
er på 25. 000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg, som består af Ditte Rønn-Poulsen fra Den Rytmiske Højskole i Vig, Jutta Bay fra Gymnastikhøjskolen i Ollerup og Else Mathiassen fra Vestjyllands Højskole.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette, Benny Andersen & Poul Dissing.