Hvem skal være højskolernes formand?

Publiceret 20-05-2014

For første gang i mange år, er der kampvalg til formandsposten i Folkehøjskolernes Forening, når Generalforsamlingen løber af stablen d. 22. maj. Både Henrik Løvschall, forstander på Århus Idrætshøjskole, og Lisbeth Trinskjær, forstander på Ubberup Højskole, har meldt deres kandidatur. Begge bakker om den nuværende bestyrelses linje, men vil dog godt pege på et par områder, der kan udvikles

Af Andreas Harbsmeier

Ved Generalforsamlingen i Ollerup i denne uge stiller FFD's formand gennem 9 år Helga Kolby Kristiansen ikke op igen. Der skal vælges en ny. Og der er flere om buddet. Henrik Løvschall, forstander på Århus Idrætshøjskole, og Lisbeth Trinskjær, forstander på Ubberup Højskole meldt deres kandidatur. Vi har set lidt på ligheder og forskelle mellem de to.

Begge kandidater bakker entydigt op om den hidtidige bestyrelses arbejde. I deres kandidatpræsentationer peger de begge på HUP-projektet som det tydelige tegn på fællesskabet i foreningen. De vil dog hver især gerne pege på et par områder, der kan udvikles yderligere.

Lisbet Trinskjær: Højskolerne skal præge samfundet mere

Lisbet Trinskjær har i 8 år være været forstander på Ubberup Højskole. Hun har en journalistisk grunduddannelse og har arbejdet som Informationschef. Derudover har hun bestridt en række poster i foreningslivet - som formand for de grønne pigespejdere og landsformand for KFUKs Sociale Arbejde. Derudover har hun tidligere siddet i FFD's bestyrelse i en periode.

"Højskolerne har potentialet til at spille en endnu større rolle i samfundet, og jeg mener, der er god brug for, at vi præger samfundet med det, vi som højskoler ved og kan," skriver Lisbet Trinskjær i sin kandidatpræsentation, og uddyber over for Højskolebladet:

"Der er mange ting, der peger på, at vi som højskoler kan spille en større rolle: Vores troværdighed er i top, og højskolens stemme efterspørges mange steder i den offentlige debat. Det handler ikke om at genoplive fyrtårnet, men om at deltage i debatter på mange niveauer. Hver især skal skolerne bidrage ind i det faglige felt, som de er en del af. Det ville være godt, hvis de skoler, der arbejder med politik, ville byde mere ind i den offentlige debat. Det kunne også være på kunstområdet eller på musikområdet."

"Det handler også om, hvordan kan vi bedre udnytte de fora, vi har i forvejen. Hvordan vi fx udnytter de sociale medier."

Henrik Løvschall: Grundtvig ville have gået ind for en international højskole

Henrik har i 11 år været forstander for Idrætshøjskolen i Aarhus. Tidligere mangeårig Landskonsulent i Dansk Skoleidræt. Han er uddannet lærer og har været 10 år på Samsøgade Skole i Århus. Han har været med til at starte Gunnesøholm Efterskole. Derudover er han uddannet træner og har været håndboldtræner på eliteniveau i mange år. Inden for foreningslivet har han været Formand for håndboldklubben VRI i 10 år, ligesom han har været frivillig leder i FDF og forskellige idrætsklubber.

I sin præsentation skriver Løvschall bl.a.: "Vi er nok et af de bedste bud på, hvordan vi skal kvalificere det kulturelle globaliserede møde." Han uddyber over for bladet:

"På min skole har vi arbejdet aktivt med internationale elever. Det er en kæmpe udfordring, men det er også utrolig givtigt. Vi skal gøre noget mere for at arbejde med det internationale. Samarbejde med elever rundt omkring i verden, der underviser i dansk for at se, om vi ikke kan tiltrække flere elever. Det er jo lidt af en påstand, men jeg tror, at Grundtvig ville have gået ind for en international højskole."

Torsdag d. 22. maj skal medlemmerne af Folkehøjskolernes Forening stemme om, hvem af de to kandidater, der skal være foreningens nye formand.

Man kan læse kandidatpræsentationerne her