Højskoleplan på pause

Publiceret 27-03-2014

Håbet lever stadig, men Sportsefterskolen SINE kommer ikke til at udbyde højskoleophold lige foreløbigt

Af Jeppe Langkjær

Sportsefterskolen SINE i Løgumskloster har sat planerne om en højskoleafdeling i bero, da det i første omgang ikke er lykkedes at indgå et samarbejde med idrætscenteret Klosterhallerne om overtagelse af tre haller.

Som skrevet i Højskolebladets februarnummer indeholder den nye højskolelov, som træder i kraft til sommer, ellers muligheden for en dispensation fra kravet om, at en kombineret institution hovedsageligt skal udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed. En dispensationsmulighed, der netop skulle gøre det muligt for SINE at udvide med en højskole.

Loven kræver imidlertid stadig, at skolen ejer sine kerneundervisningsfaciliteter, og i den forbindelse vurderer forstander René Jacobsen, at det er nødvendigt at råde over egne haller for at kunne realisere drømmen om en kombineret høj- og efterskole. Der blev derfor indledt forhandlinger med Klosterhallerne, men da disse forhandlinger har vist sig frugtesløse, kaster forstanderen foreløbigt håndklædet i ringen til sin egen store ærgrelse. I stedet har kommunen taget over.

"Vi var selvsagt glade, da loven blev ændret. Derfor er det også enormt frustrerende, at vi ikke får ryddet de sidste sten af vejen. Vi har givet opgaven videre til kommunen, så som det ser ud nu, kan vi ikke gøre andet endat vente. Forhåbentlig kan de løse den, så vi kan starte en højskole i august 2015," fortæller René Jacobsen.