Roskilde Festival Højskole bliver en realitet

Publiceret 04-11-2014

Den første almene højskole, der opføres fra grunden i Danmark i over 45 år, bliver til virkelighed

Af Julie Melgaard Smidt

A.P. Møller Fonden og Realdania går sammen med Roskilde Festival og Roskilde Kommune om og at finansiere byggeriet af Roskilde Festival Højskole. Det er den første nyopførte almene højskole, der bliver bygget på dansk grund siden 1969.

Højskolen bliver opført i Roskildes musiske bydel Musicon og vil tilbyde højskoleleverne undervisning i at udvikle kulturelle og sociale begivenheder med fag inden for blandt andet kommunikation, journalistik, ledelse, arkitektur, design og musik.

Lisbeth Trinskjær, Formand for Folkehøjskolernes Forening, siger; "Det er rigtig glædeligt, at et af Danmarks stærkeste ungdomskulturfænomener - Roskilde Festival - nu lykkes med at skabe grundlaget for en helt ny højskole. Og det er glædeligt, at Roskilde Festival vælger højskoleformen."

Bestyrelsesformand for Foreningen Roskilde Festival, Steen Jørgensen, siger; "Vi tror på, at en højskole kan medvirke til at udklække fremtidens aktive unge medborgere og sende dem ud i samfundet med lyst og evne til at skabe værdi for andre end sig selv, hvilket også er nogle af de værdier, som vi har for festivalen."

Højskolen får plads til lidt over 100 elever fordelt på et forårshold og et efterårshold af henholdsvis fem og fire måneders varighed. Det samlede budget for etableringen af højskolen beløber sig til 160 millioner kroner. De første spadestik til højskolen vil blive taget i løbet af 2015, og højskolen forventes at stå færdig i efteråret 2017.