Bertel Haarder: ”Vi tilhører alle højskolevenstre”

Publiceret 25-09-2014

Partiet Venstre har ikke længere sine rødder i højskolen, mener kritikere. Det passer ikke, vi tilhører alle højskolevenstre, siger Bertel Haarder. Højskolebladet nyeste udgave er gået på jagt efter højskolevenstre

Af Andreas Harbsmeier og Kat. Sekjær

Forårets ballade i partiet Venstre blev endnu engang udlagt som en kamp mellem "højskolevenstre" og "handelshøjskolevenstre". Der var dog ikke enighed om, hvem der vandt, endsige, om højskolevenstre overhovedet findes. Bertel Haarder er dog ikke i tvivl.

Det værdigrundlag, som findes i højskolen, er blevet en del af Venstres DNA; en grundpille. Derfor giver det heller ikke mening at tale om 'højskolevenstre' i forhold til 'handelshøjskolevenstre', hvis man spørger Bertel Haarder, der ofte selv betragtes som repræsentant for førstnævnte:

"Vi tilhører alle højskolevenstre. Der kommer selvfølgelig ind imellem nogle unge nyliberale, der er lidt ubefæstede, men de kommer med, når der for eksempel synges ved alle festlige lejligheder. Nogle af os har fået det ind med modermælken - det har jeg selv, og vi er langtfra en døende race," forklarer Haarder og tilføjer, at både Grundtvig og højskolen er 'in' og moderne.

Højskolebladet er gået på jagt efter højskolevenstre. Læs hele bladet her