Steffen Brandt hædret med Den Folkelige Sangs Pris

Publiceret 02-06-2016

På højskolernes årsmøde på Grundtvigs Højskole i Hillerød fik sanger og sangskriver Steffen Brandt overrakt Den Folkelige Sangs Pris på 25.000 kr. for at ”skrive popmusik der er spiselig for alle og samtidig indeholder tung og værdifuld poesi”.

Af Andreas Harbsmeier

Den Folkelige Sangs Pris 2016 går til Steffen Brandt. På højskolernes årsmøde - og i år også 125 års jubilæum for dannelsen Folkehøjskolernes Forening - fik TV-2-forsangeren overrakt prisen og kvitterede med en lille koncert.

Musikeren Tue West, der også er lærer på Grundtvigs Højskole, motiverede prisen ved at pege på Brandts evne til at favne et bredt publikum uden at give køb på poesien og alvoren.

"Steffen Brandt skriver popmusik, der er spiselig for alle. Men samtidig indeholder det tung og værdifuld poesi. Som et gourmet måltid man kan mærke, der er kræset for og arbejdet længe med. Men som man samtidig kan få både sine børn og bedsteforældre til at spise og nyde," sagde Tue West, der også pegede på Steffen Brandts evne til fornyelse.

"Steffen Brandt og TV-2 har gennem generationer lavet seriøs dansksproget popmusik, med poesien og følelserne i fokus. Og Steffen er en af vor tids mest folkekære sangskrivere. Han udforsker til stadighed sit fag og sin branche og skaber mange sideløbende projekter, bl.a. med yngre og upcoming sangskrivere og musikere.

Steffen Brandt blev født i 1953 i Århus. Siden 1981 har han været forsanger, sangskriver og komponist i bandet TV-2.

Om Den Folkelige Sangs Pris

Den Folkelige Sangs Pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg, som i år består af Ole Toftdahl fra Ry Højskole, Else Mathiassen fra Vestjyllands Højskole og Tue West fra Grundtvigs Højskole.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Anne Linnet, Peter A.G.,Sebastian, Johannes Møllehave,Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette, Benny Andersen & Poul Dissing.