Ny sangbog møder kritik

Publiceret 23-03-2016

KFUM og KFUK har netop lanceret ”Efterskolesangbogen” for at ”styrke sangtraditionen blandt unge”. Men sangbogen møder kritik allerede inden, det første eksemplar er trykt.

Af Andreas Harbsmeier

KFUM og KFUK har lanceret "Efterskolesangbogen". Den ny sangbog for efterskoleelever indeholder 175 nye og gamle sange og skal ifølge formanden for KFUM og KFUK "styrke sangtraditionen blandt unge". Sangbogen findes ikke endnu, men KFUM og KFUK har skrevet ud til alle efterskoler med et tilbud, og man kan bestille sangbogen på initiativets hjemmeside.

Men initiativet møder ikke lige stor begejstring alle steder. Allerede inden den første sangbog er trykt, har Efterskoleforeningen skrevet ud til alle medlemsskoler og gjort opmærksom på, at sangbogen ikke er en ny fælles sangbog for alle efterskoler.

Troels Borring, der er formand for Efterskoleforeningen understreger, at foreningen ikke på noget tidspunkt har været involveret i eller vidende om det ny initiativ.

"Efterskoleforeningen er aldrig gået ind i at lave en sangbog, fordi vores skoleforms sangbog er Højskolesangbogen. Det har ikke ændret sig med det nye initiativ," forklarer han.

Borring hilser initiativer til at fremme fællessangen velkommen, men er ærgerlig over den måde, KFUM og KFUK har kommunikeret på. Det fremgår nemlig ikke særligt tydeligt, hvem der står bag det nye projekt, lyder det fra formanden.

"De går forkert i byen med det kommunikationsmæssige. Det er glimrende at lave en sangbog. Men det er irriterende, at vi nu skal ud og forklare, at det ikke er os, der står bag," forklarer han.

Ifølge Jørgen Kvist handler det om, at navnet KFUM og KFUK ikke skal stå i vejen for, at nogen vil købe sangbogen.

"Vores mål med sangbogen er ikke selvpromovering af vores organisation," siger han til bladet, "vi har blot ønsket at skabe en ny sangbog til den målgruppe, fordi der mangler noget til dem."

Konkurrenterne

At efterskolerne er et godt marked for sangbøger ved man også i andre organisationer. Højskolesangbogen har traditionelt være den primære sangbog, ikke bare for højskoler, men også for efterskoler.

Jakob Bonderup, der er forstander på Engelsholm Højskole og var centralt medlem af det udvalg, der stod bag den nuværende 18. udgave af Højskolesangbogen, har principielt intet imod, at nogen udgiver endnu en sangbog. Han undrer sig dog også over, at Efterskoleforeningen slet ikke har været involveret i det nye projekt.

"Det her lugter lidt af, at nogen har set en fed fidus til at tjene nogle penge," siger han til bladet.

Hos Folkehøjskolernes Forening, der udgiver Højskolesangbogen, er man dog ikke direkte bekymrede for det nye tiltag, selv om en væsentlig del af salget af Højskolesangbogen går til netop efterskolerne.

"Jeg ser ikke Efterskolesangbogen som en konkurrent. Jeg er sikker på, at Højskolesangbogen fortsat vil stå stærkt på efterskolerne," siger generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, Niels Glahn.

"Nogle efterskoler vil måske vælge at afprøve den nye sangbog, selv om den har væsentlig færre sange end Højskolesangbogen. Folk har jo lov til at udgive bøger. Jeg hilser alle initiativer til fremme af fællessang velkommen," fortsætter han.

Der er også konkurrence fra en anden fløj. DGI's sangbog, der traditionelt også har været meget brugt på efterskoler, udkommer med en ny udgave i maj - og kommer altså før den nye "Efterskolesangbogen". DGI's sangbog indeholder 300 sange og er også målrettet efterskolerne.

Steen Tinding, chef for ledelsessekretariatet på DGI's landskontor, fortæller, at flere efterskolelærere har været involveret i udvalget af sange til DGI sangbogen. Modsat Folkehøjskolernes Forening ser han KFUM og KFUK's nye sangbog som en direkte konkurrent.